تلفن‌های تماس ۰۹۳۰۲۲۲۲۳۴۰۰۹۱۲۵۵۴۴۹۹۳

ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۹ شب

با رعایت نکات ایمنی در زمان آتش بازی دیگر نگران نباشید

نکات ایمنی در زمان آتش بازی

9 تا از نکات ایمنی در زمان آتش بازی

استفاده از وسایل آتش بازی در مراسم‌ها همیشه برای خوشگذرانی و دورهمی لذت بخش است و اگر شما هم مثل ما مایلید خاطره یک شب خوب را در کنار خانواده و دوستان خود بگذرانید بهتر است نکات ایمنینکات ایمنی در زمان آتش بازی را بدانید و رعایت کنید.

توصیه اصلی آتیش دونی به شما این است که به هیچ عنوان مواد محترقه دست ساز را خریداری نکنید. اگر هم برای هیجان بیشتر و شادی بخشیدن به مراسم‌هایتان به لوازم آتش بازی چهارشنبه سوری و نورافشان‌ها نیاز داشتید از یک سایت معتبر که لوازم کارخانه‌ای و استاندارد دارند؛ خریداری کنید. در ادامه این مطلب تمامی نکات ایمنی در زمینه آتش بازی را به طور دقیق شرح می‌دهیم.

1-از لوازم آتش بازی استاندارد استفاده کنید

متاسفانه مواد محترقه دست ساز در بازار به وفور یافت می‌شود. گاهی افراد به علت قیمت کمتر و توصیه دوستان برای خرید این گونه مواد محترقه غیراستاندارد اقدام می‌کنند. جالب است بدانید طبق آمار 90 درصد آتش سوزی‌های ناشی از مواد محترقه از همین مواد غیراستاندارد دستی است.

این مواد به طور غیرمنتظره‌ای خود به خود منفجر می‌شوند؛ زیرا از ایمنی کالا برخودار نیستند. بنابراین یکی از نکات ایمنی در زمان آتش بازی این است که هنگام خرید به فروشگاه‌های معتبر آنلاین سر بزنید و در زمان انتخاب به استاندارد، برند و نکات ایمنی درج شده روی بسته بندی دقت کنید.

لوازم آتش بازی

2-یک سطل آب خنک قبل از روشن کردن مواد محترقه کنار خود بگذارید 

در برخی موارد دیده شده است که هنگام روشن کردن مواد آتش زا درخت یا بوته‌ای آتش گرفته است؛ بنابراین در دسترس بودن سطل آب یا منبع آب مثل رودخانه می‌تواند آتش سوزی‌های غیر مترقبه را مهار کند.

3-یک مکان مناسب برای روشن کردن مواد محترقه پیدا کنید

آتش بازی همیشه با شعله و دود همراه است؛ بنابراین پیدا کردن یک مکان مناسب که خالی از مواد آتش زا باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. در مکان‌های بسته مثل خانه و پارکینگ از لوازم دودزا و آتش زا استفاده نکنید؛ چون به غیر از آتش سوزی با انتشار دود باعث مسمومیت محیط می‌شود.

3-از یک محیط باز استفاده کنید

مناطق باز، برای اجرای آتش بازی محیط‌های باز مناسب هستند؛ زیرا پژواک صدا و احتمال آتش سوزی را به حداقل می‌رساند. اگر امکانش فراهم بود برای استفاده از مواد محترقه به خارج از شهر و به دور از خانه‌های مسکونی بروید تا احتمال خطرات را به حداقل برسانید. این را به خاطر داشته باشید هیچگاه در حاشیه شهر که احتمال وجود سوخت‌های فسیلی است؛ از مواد آتش زا استفاده نکنید.

4-دستور العمل‌های مربوط به ماده محترقه را به طور کامل بخوانید

معمولا مواد آتش زا که در محیط استاندارد تهیه شده‌اند دارای دستورالعمل‌هایی هستند که نحوه استفاده درست و نکات ایمنی در زمان آتش بازی و هنگام استفاده از محصول را روی بسته بندی درج کرده‌اند. با مطالعه نوشته‌های روی جعبه خطرات استفاده از محصول را به حداقل می‌رسانید. همچنین به سادگی می‌توانید با یک سرچ ساده نحوه استفاده از محصول مورد نظر را یاد بگیرید.

5-سر خود را هنگام استفاده از مواد محترقه، از آتش زا دور نگه دارید

بیشترین مکان‌هایی که هنگام استفاده از ترقه آسیب می‌بیند سر و دست شما است. پس یکی از نکات ایمنی در زمان آتش بازی این است که هنگامی که مواد منفجره را روشن کردید به سرعت سر خود را بچرخانید و از محل دور شوید تا کمتر در معرض تکه‌های انفجار باشید.

6-به هیچ عنوان به کودکان اجازه استفاده از لوازم آتش بازی را ندهید و آن‌ها را دور نگه دارید

کودکان بیشتر از بقیه افراد در معرض خطرات ناشی از لوازم آتش بازی هستند. برای ایمنی کودکان را در فاصله بیشتر از 15 متر از محوطه آتش بازی نگه دارید و خودتان هم کنار آن‌ها باشید. طبق آمارهای اخیر آمریکا بیشترین افرادی که در معرض خطر مواد محترقه‌اند، کودکان زیر 5 سال بودند.

هر چند که آتش بازی و منفجر کردن ترقه‌ها برای کودکان لذت بخش است؛ اما کودکان توانایی کنترل و تصمیم گیری صحیح را در برابر مواد منفجره ندارند پس بهتر است برای حفظ سلامت و جانشان هرگز اجازه استفاده از لوازم خطرناک را به آن‎‌ها ندهید.

نکات ایمنی حین آتشبازی

7-هنگام آتش بازی به محیط زیست هم توجه کنید

آتش روشن کردن و استفاده از لوازم آتش زا در جنگل و چمن‌های خشک یک حرکت خطرناک است؛ زیرا باعث آتش سوزی در منطقه وسیعی می‌شود. از این رو قبل از روشن کردن آتش وضعیت منطقه‌ای محیط را بررسی کنید که برای چند دقیقه خوشگذرانی به محیط زیست آسیب نرسانید.

8-از گوش‌ها و چشمان خود هنگام استفاده از مواد محترقه محافظت کنید

یکی از اساسی‌ترین نکات ایمنی در زمان آتش بازی محافظت از گوش‌ها و چشمانتان است. می‌توانید برای این کار از عینک‌های ایمنی، گوش بندهای ایمنی و دیگر تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

تهیه تجهیزات ایمنی آتش بازی کار ساده‌ای است و می‌توانید به راحتی از فروشگاه‌های تجهیزات ایمنی،  آن‌ها را تهیه کنید. جالب است این آمار تکان دهنده را بدانید که بیش از 40 درصد آسیب دیدگی‌ها ناشی از آتش بازی برای دو ناحیه چشم و گوش مربوط می‌شود؛ بنابراین محافظت از آن‌ها هنگام آتش بازی مهم‌ترین بخش است.

9-از مواد آتش بازی به درستی نگهداری کنید

زمانی که مواد محترقه را خریداری کردید باید آن‌ها را در یک محیط خنک و خشک به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. همچنین توجه کنید که در دسترس کودکان نباشد. بهترین مکانی که می‌توانید این گونه لوازم را نگهدارید در یک کارتن مقوایی است. به هیچ وجه آن‌ها را در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. آن‌ها را در کنار مواد اشتعال زا نگذارید. به هیچ عنوان مواد آتش زا داخل جیبتان نگذارید؛ زیرا به علت الکتریسیته ساکن موجود امکان اشتعال آن بالا می‌رود و خطر آفرین می‌شوند.

سخن پایانی

در آخر به شما توصیه می‌کنیم که کار را به کاردانش بسپارید و برای آتش بازی‌ها در مراسم خود از یک تیم باتجربه خرید و مشاوره کنید تا خطرات را به حداقل برسانید. تیم آتیش دونی در زمینه اجرای مراسمات آتش بازی، کاغذپاش بی‌خطر، دکور تولد و اجرای صفر تا صد مراسم‌ها با یک تیم مجرب و قوی همواره برای کمک و جلب رضایت شما در خدمت گزاری آماده است. برای خرید محصولات آتش بازی از فروشگاه آتیشدونی دیدن کنید و برای مشاوره می‌توانید با شماره  09302222340 تماس بگیرید.